اکران فیلمهای سینمایی جدید همچون «زودپز» به کارگردانی رامبد جوان در حالی پس از پنح روز عزاداری عمومی (۱۳ مهرماه) آغاز میشود که حدود ۵۰ فیلم دیگرِ دارای پروانه نمایش، هنوز بدون اکران باقی ماندهاند.
در فاصله کمتر از ۲ هفته تا پایان مهلت کشورها برای معرفی نماینده خود به اسکار ۲۰۲۵، سینمای ایران با وجود نامزدهای استاندارد محدود، هنوز نماینده نهایی خود را معرفی نکرده است. این در حالی است که نماینده سینمای ایران باید در فاصله کوتاه تا نیمه آذرماه، گامهای بلندی در مسیر اکران اروپایی، اقبال در فصل جوایز و نمایش برای طیفی از داوران آکادمی اسکار بردارد....
کیانوش عیاری درباره اقتباس سینما ادبیات میگوید سالها آثارم از ارشاد مورد پذیرش نبود، برای اینکه بتوانم کار کنم و امور زندگی را بگردانم از کتاب «خواهران غریب» اریش کستنر یک فیلمنامه نوشتم به نام «نیمه دو سیب» و واقعیت هم این است که فیلم خوبی نشد، به نظرم فیلم کیومرث پوراحمد به نام «خواهران غریب» بهتر از کار من بود.
مسعود فراستی از چرخیدن در فضای شبهروشنفکری کمونیستی پیش و پس از انقلاب تا امریکایی شدن، راه درازی را طی کرد؛ راهی که مقطعی کوتاه از آن با سید مرتضی آوینی همقدم و همقلم شد، اما نفس گرم سید شهیدان اهل قلم کافی نبود تا روشنفکر چپ گمنام ما را عاقبت به خیر کند.
یک بازیگر زن در ساحت سینمای ایران نامبردار شد. نقشها به او پیشنهاد شد، ارج گذاشته شد. وضعیت مالی بسامانی داشت. به سادگی و بیمانع و بدون دغدغهای بیرون از حوزه حرفه ای، فعالیت میکرد. او، اما ناگهان ایران را ترک کرد و سر از سینمای فرنگ درآورد.
محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی گفت: معمولاً دولتهای انقلابی و اصولگرا شجاعتر هستند زیرا تکلیفشان با خودشان مشخص است. من همین الان هم باورم این است که تا من پای کار باشم، اجازه نمیدهم فیلم بیحجابی روی پرده سینما برود مگر اینکه قوانین کشور عوض شود.
بیستمین جشن مدیران تولید سینما به دبیری علی قائم مقامی و با اجرای شاهد احمدلو در هتل پارسیان استقلال با حضور گسترده اهالی سینما برگزار و در بخش های مختلف از برگزیدگان تقدیر شد.
جمعی از سینماگران به همت انجمن بازیگران خانه سینما ۲۱ شهریور ماه و همزمان با روز سینما در قطعه هنرمندان حاضر شدند و با غبارروبی از مزار هنرمندان درگذشته یاد آنها را گرامی داشتند.
یک کارشناس بینالمللی سینما با اعلام هشدار و ابراز نگرانی نسبت به حذف سینمای ایران از جشنوارههای خارجی بیان کرد: کنترل کردن سینما بویژه در سالهای اخیر، نتیجه عکس داده و به رشد زیرزمینی فیلمها منجر شده است. این روند اگر بدون درک ویژگیهای نسل جدید فیلمساز ادامه پیدا کند، محتوم به شکست خواهد بود.
شهره سلطانی یکی از ویژگیهای نمایش «من و گربه پری» را که این روزها روی صحنه برده است، پرداختن به موضوع حقوق حیوانها دانست که توجه هر چه بیشتر به آن نیاز امروز جامعه است.
صالح دلدم فیلمساز جوان سینما در خصوص دلایل اکران نشدن فیلمهایش در دورههای پیشین مدیریت سینمایی گفت: فیلمی که به گفتهی مدیران فیلیمو در قیاس با دیگر فیلمها بدون حاشیه فروش خوبی داشته چرا باید حدود 10 سال از اکرانش جلوگیری کرد. با این دستاندازیها ده ساله سرمایه فیلمساز از بین میرود.